~~SAYANG KORANG~~

TIPS MUDAH TADBIR BARANG

Assalamualaikum....

Bismillahirahmanirahhim....

kengkawanku semua pe khobar? sihat hendaknya yer...yg tak sihat, sila segera berjumpa yang pakar, no tok moh2..tak baik..Ustaz2 tak per. tapi perhatikan juga apa yang dibacanya. no jampi2 k. Letakkan keyakinan pada yang Maha Esa, Insya Allah, sembuhlah segala penyakit. AMIN.

ok, sekarang ni kan semua maklum, cuti sekolah. so ramailah yang dah packing things nak bercuti..Yeayyyy..korang mestilah teramat xcited nak pergi jenjalan kan?  so macamana korang packing barang korang time nak p jenjalan? itulah topik perbincangan aku pada malam buta nih. Bagaimana nak mentadbir baju (wah, ayat tak bleh blah kau!!!! tengah malam ayat amat romantik kan hahahaha..) korang bawa berapa guni baju? seluar ni maching tak ngan baju nih? yang ladies plak lagi banyak kan, baju kecik, baju besar...hehehehe, tudung lagi, jgan lupa sepuluh pasang kasut pelbagai jenis perlu disumbat lagi...haaa kan banyak tuh...

aku nih bukan jenis yang suke p jenjalan pun, tapi disebabkn aku seorang insan yang suka mengorganisasikan barang2 dengan teratur dan tersusun,(sanagatttttt kan) so reliable lah kan tuk aku bagi tips simple ni k..(ni ikut atas korang lah, nak ikut ker tak tips ni, aku just share sedikit ilmu yang aku taw ja...huhuhu)

1. kena rancang perjalanan dan aktiviti anda.
benda ni penting taw. korang nak pergi selama mana? 3 hari ker, seminggu ker? walaupun sehari korang pergi muzium sebelah rumah pun korang kene rancang taw..seyes nih..korang juga kene rancang jugak apa aktiviti yang akan korang buat time tuh. contohnya, korang rancang nak pergi ke pulau. korang mesti nak try scuba diving, snorkeling ker, kayak ker..banyak aktiviti air kan. so korang kene taw itu semua supaya senang korang nak packing pakaian. tips mudah korang kene anggar sehari bersamaan 3 helai baju. lebih bawak tak per dari kureng kan. kan tak pasal2 pkai bju busuk..(bau bdan kalah mat tutttt, ikan dalam laut bolh pengsan taw..heheh)

2. pakaian.
benda ni memang paling rumit sekali kan. tips mudah banyakkan bawa baju dari jenis cotton. bukan pe senang nak lipat and tak berat. korang pun selesa kan. and gulung pakaian anda k, pasti akan bnyak space punyer lah..(Alahh,nnti kedut lah baju tuh...Weh, corak terbaru kot, ko sorang ja yang ada, hehehehe)

3. beg
aku suka bawak beg seret tuh, senang sebnrnya. aku bleh susun kasi cntik bju2 aku. tapi ni smua ikut yang no 1 diatas, perancangan korang.kalau setakat sehari tuh ehemehem, tak kan nak bawak beg seret jugak kan..????.
Haaa!! jangan lupa jugak beg kecik untuk korang letak dokument penting mcm pasport/visa, kamera or ubat-ubatan. kalau bolh bwk juga yg diphotostat, bukan per, takut berlaku kehilangan or kecurian nnt korang ad yg salinan untuk lapor kat pak polisi nnti.



4. peralatan mandi. 
ni memang remeh kan. kalau korng bercuti di hotel yg berbintang, tak payh bawk mandian bagai..dah disediakan. tapi kalau korang pergi berkhemah ke ngan member2 sekepala, kongsilah brng2 tu ek. Berus gigi yang sdn. bhd lah..jgn nk kongsi gak melainkan korang nak share juga penyakit gigi and mulut member korng tuh. kua kua kua.

5. ubat-ubatan
ni paling penting. ramai yang ignore benda nih. bawalah panadol sepaket (tak berat pun). memang time p korang rasa sihat, tapi sakit tak mengenal masa. so sediakan payung sebelum hujan k.

so ni tips yang paling simple aku boleh share kat korang. nak ikut, silakan, nak tambah tips pun silakan..no hal k. Selamat Bercuti. Aku doakan perjalanan korang pergi and balik selamat.Amin.

p/s Sorry Ahmad Fauzan, tak leh attend your wedding day..ada kursus perlu dihadiri. sedey sangat. by the way, Selamat Pengantin Baru, Moga Bahagia sehingga ke Syurga, cepat2 make baby hahaha coz mesti baby u akan cute mcm Mum and Dad dia...
p/s aku pun tengah bagpack barang ni, nk pergi kursus teambuilding kat Gambang resort. Insya Allah, nnti aku share pe kejadahnya aku buat kat sane. heheheh

No comments: